A korábbi FIA elnök, Max Mosley kívánsága mindig az volt, hogy friss vér érkezzen a Formula-1-be; előrelátta, hogy a gyári csapatok a gazdasági világválság miatt elhagyhatják a Formula-1-et, sajnos jóslata igaznak bizonyult. A Honda, Toyota és a BMW visszalépett a Formula-1-ből és 2010-ben csak a Renault, Mercedes és a Ferrari képviselteti magát a nagydíjakon. Azonban, a Renault többségi tulajdonát a Genii felvásárolta, így csak a gyártó neve szerepel a versenysorozatban.
Peter Saubernek sikerült megmentenie a BMW csapatot és BMW-Sauber név alatt versenyez tovább, noha a BMW támogatását nem élvezi. Az új csapatok nélkül csak kilenc alakulat, vagy 18 autó állna a Bahreini Nagydíj rajtrácsán, március 14-én. Ez még rosszabb lenne, ha a Renault és a Sauber nem menekült volna meg, akkor hét csapat, 14 autóval vágna neki a 2010-es szezonnak.
Ha visszatekintünk az 1989-es és 1990-es évekre, rekordszámú csapatot találhatunk a Formula-1-ben: húsz csapat versenyzett ebben a két szezonban. Csak néhány név közülük: Lola, EuroBrun, March, Osella, Dallara, Minardi, Onyx, AGS, Coloni.
A sok csapat miatt az FIA elő-időmérő edzést rendezett, amely után a négy leglassabb pilóta kiesett, majd a normál időmérő edzés után szintén négy pilóta búcsúzott. A jelenlegi rendszerhez hasonlóan csak 26 autó rajtolhatott el ekkor. A Cosworth motorgyár a húsz csapatból 10-nek szállított motort 1990-ben, 2010-ben a Cosworth öt csapatot: a Williamset és a négy új csapatot látja el erőforrásokkal.
2009-ben az FIA négy új csapat érkezését jelentette be: Lotus F1, Virgin Racing, US F1 és Campos Meta. A következő napokban megpróbáljuk közelebbről megvizsgálni az új csapatokat és személyzetüket, akik mögöttük állnak. A sorozat első részében a Lotus F1 csapatot fedezzük fel.
Lotus F1 Team:
Csapatfőnök: Tony Fernandes
Technikai igazgató: Mike Gascoyne
Pilóták: Jarno Trulli, Heikki Kovalainen
Tartalékpilóta: Fairuz Fauzy
Karosszéria: Lotus F1/RTN
Motor: Cosworth
Partnerek: Proton, Bridgestone, AirAsia
A csapat:
A Lotus csapattal egy név tér vissza 16 év távollét után a pályára. Az eredeti Lotus csapat 1958 és 1994 között versenyzett, egy ideig a legendás Colin Chapman vezette. Ezen időszak alatt a Lotus 73 győzelmet, 102 pole pozíciót, hat egyéni és hét csapatvilágbajnoki címet szerzett 489 rajtján. A Lotus számos nagy Formula-1-es pilótát alkalmazott, többek között itt versenyzett Jim Clark, Graham Hill, Stirling Moss, Emerson Fittipaldi, Jochen Rindt, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Nigel Mansell és Ayrton Senna is.
Azonban az új Lotus csapat 100 százalékban malájziai vállalkozás, a név kivételével az alakulatnak semmi köze a régi brit Lotus csapathoz, vagy az autógyártóhoz. Az alakulat jelenleg Norfolkban székel, de a tervek szerint Malájziába költöznek majd át.
A személyzet:
Az új csapatot a malájziai vállalkozó, az AirAsia tulajdonosa, Tony Fernandes alapította tavaly szeptemberben és a malájziai kormányzat támogatását élvezi. De el kell mondani, a Lotus nem kap pénzügyi támogatást a kormánytól, a szponzorpénzek nagy része a privát szektorból érkezik.
Fernandes légitársasága, az indonéziai és thaiföldi leányvállalatokkal együtt 82 új Airbus A320 személyszállító repülőgépet irányít és több, mint 65 helyre szállít utasokat Ázsiában. A vállalat majdnem 7000 embert alkalmaz és több, mint 75 millió vendég igényeit elégítette ki rövid történelme során.
A csapat vezetését az ügyvezető igazgató, a malájziai Riad Amsat végzi, aki járatos az autósportban és a kapcsolatszervezésben. A műveleteket a szintén malájziai Mia Sharizman Ismail irányítja, ezen tevékenység főigazgatója a brit Keith Saunt, a vezérigazgató pedig a brit Paul Graig.
A technikai igazgató, Mike Gascoyne több, mint két évtizedes tapasztalattal rendelkezik a Formula-1-ben. Az áramlási dinamikát a cambridge-i egyetemen tanulta meg, majd 1989-ben csatlakozott a McLaren csapathoz. Ezután a Tyrrell híres tervezőjével, Harvey Postlethwaite-tel dolgozott együtt és az 1990-es évek elején a Sauber csapathoz csatlakozott, mint aerodinamikai vezető.
1993-ban visszatért a Tyrrell-hez, a csapat 1998-as megszűnéséig itt dolgozott. Az év végén a Jordanhez csatlakozott, 2000-ben már a Benettont erősítette, mely később Renault F1 csapattá alakult. 2004-2006 között a Toyota csapatnál dolgozott, majd a Spyker és a Force India következett.
A Lotus tapasztalat pilótákat szerződetett, az olasz Jarno Trullit és a fiatal finn pilótát, Heikki Kovalainent. Mindketten csak egy nagydíjat nyertek pályafutásuk során, Trulli 2004-ben Monacóban diadalmaskodott, Kovalainen 2008-ban nyert a Magyar Nagydíjon. Trulli már dolgozott együtt Mike Gascoyne-nal a Jordannél, a Renault-nál és a Toyotánál is.
A csapat fiatal pilóta programot is indított, ennek a programnak ázsiai vezetője a korábbi Formula-1-es pilóta, Alex Yoong, Európában Nino Judge, a brit központú Litespeed Formula-3-as csapat főnöke felügyeli a programot.
Az autó:
A 2009-es év végén már megkezdődtek az új autó gyártásának előkészületei, a méretarányos modellt az olaszországi Aerolab gyárban tesztelték, valamint a csapat próbának vetette alá az új karosszériát is. Novemberben a Lotus karosszéria átment az FIA oldalirányú és a frontális töréstesztjén is.
Azonban a működő autót még nem mutatta be a csapat. A Lotus honlapján jelentek már meg képek az autó szélcsatornás tesztjéről, de ezeken a képeken csak méretarányos modellt lehetett látni. Gascoyne nemrégiben beismerte, az autó nem készül el a február 1-i valenciai tesztre, de a harmadik teszten, Jerezben már ott lesznek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése