Vajon csak a Lotus volt a Formula-1-be két év kihagyást követően visszatérni akaró 2007-es világbajnok egyetlen esélye? És egyáltalán mit várhatunk a Räikkönen-Lotus párostól? A kérdésekre a választ az Autosport újságírója, Tony Dodgins próbálja megtalálni.
Dodgins szerint a Lotus nem vállalt kockázatott a két évet kihagyó 2007-es világbajnok leszerződtetésével. Két év nem nagy idő, míg Räikkönennek csak a nyakizmaival és az abroncsokkal lesz egy kis munkája. De nem mindenki van ezen a véleményen. Jarno Trulli szerint nagyon nehéz lesz Räikkönennek alkalmazkodni a Formula-1-es autókhoz, és ezért kezdetben nem lesz valami gyors. Trullinak lehet, hogy igaza van, de az évnek ebben a szakaszában, amikor az összes csapat arra készül, hogy a pályára vigye az új autóját a csapatoknak nem elsősorban a pilóta, hanem sokkal inkább az autó teljesítménye miatt kell aggódniuk. Ráadásul sokkal nagyobb kockázattal kellett volna szembenéznie a Lotusnak, ha nem szerződteti le Räikkönent.
Nem szabad ugyanis figyelmen kívül hagynunk, hogy ez a csapat elvesztette Fernando Alonsót, valamint a kétszeres spanyol világbajnok helyét átvevő Robert Kubicát is, akiről még Alonso is azt gondolja, hogy az egyik legjobb pilóta a mezőnyben. Persze Alonso ezt lehet, hogy csak azért mondta, mert borsot akart törni Sebastian Vettel és Lewis Hamilton orra alá, de ha nem hinne benne (legalább egy kicsit), akkor biztosan nem nyilatkozta volna ezt Kubicáról. A Lotus számára azonban a lényeg az, hogy bizony kétes értékű fizetős pilótákkal pedig nem valószínű, hogy sikerülne betörniük az élmezőnybe.
Kubica pótlására tehát nem csak egyszerűen keresgélned kell az egykori pilóták között, de egy olyan versenyzőre van szükséged, aki már volt ott az élen és, aki motiválni is tudja a csapatot. És ha megnézed a Red Bullt, a McLarent, a Ferrarit és a Mercedest, akkor nekik mind van legalább egy ilyen pilótájuk. Ezért egy olyan pilóta ült be a Lotusba, aki már nyert egy világbajnoki címet és 18 futamgyőzelmet, és vissza is akart térni az F1-be. Így nem az a kérdés, hogy vakmerőség volt e Kimit szerződtetni, hanem az, hogy vakmerőség lett volna e a Lotus számára nélküle rajthoz állni. Mert bizony olyan pilóták, mint ő nem nőnek minden bokorban.
Räikkönen pedig már egyszer bizonyítékát adta annak, hogy Trulli véleménye, ha nem is alaptalan, de bizony a finn fiú könnyen rácáfolhat. 12 évvel ezelőtt, amikor Räikkönen a Formula-Renault-ból megérkezett a Sauberhez Mugellóba nagyjából 10 perc kellett neki ahhoz, hogy felvegye a szükséges sebességet. És egyetlen egy hibát sem követett el.
Az egyetlen kérdés így Räikkönen edzettségi szintje. Ha a pilóták edzés módszereinél Michael Schumacher lenne az etalon, akkor Kiminek bizony lenne egy kis lemaradása, de a másik oldalon ő még csak 32 éves és nem 43, mint Schumacher. Ráadásul a Lotusnál nem igazán az a helyzet jelenleg, hogy egy olyan pilótára van szükség, aki csak beugrik egy nagyszerű autóba és egyből a bajnoki címért harcol, így a Lotusnak és Räikkönennek is elég ideje lesz arra, hogy az esetleges problémákat orvosolják.
Räikkönen teljesítménynek a mérésére pedig Romain Grosjean ideális mérce lesz. Grosjean tehetséges, gyors, fiatal és nagyon hálás a csapatnak a második esélyért. Dodgins szerint így, ha az élete függne attól, hogy megjósolja azt, hogy a 2012-es szezon elején melyik is lesz a jobb Lotus pilóta, akkor nagyon aggódna. Ez azonban elsősorban Kimi hozzáállásán múlik majd.
Vajon a 2003-as McLarenes pilóta, vagy a 2008-as Ferraris Kimi tér e majd vissza 2012-ben a rajtrácsra? Mert sokak szerint ez a két ember nem ugyanaz az ember. A Ferrarinál sokan elmondták már, hogy 2007-ben bizony a 2003-as Kimivel találkoztak a csapatban, aki képes volt az „orr nehéz” autók után a Michael Schumacher által kedvelt túlkormányzott autóhoz is hozzászokni. És bár a hírév és a külvilág nem igazán érdekelte, annál fantasztikusabb volt az autó műszaki kérdéseit illetően. A dolgok azonban rosszra fordultak és a Räikkönen-Ferrari kapcsolat megromlott. Ugyanakkor ironikus, hogy mire a Ferrari beleszeretett Alonsóba Räikkönen teljesítménye is megjavult, így talán nem túlzás kijelenteni, hogy a problémái mögött is elsősorban a vezetési stílusához kevésbé illő gumihasználatot követelő 2008-as autó állt.
Persze ez most nem jó hír Räikkönen számára, aki maga is bevallja, hogy a legnagyobb problémát a gumik okozhatják majd a számára, ráadásul most nem is lehet majd valami sokat tesztelni. Mindenesetre pikáns ezek után a Lotus technikai igazgatóját James Allisont hallgatni arról, hogy a tavalyi front-kipufogó rendszerüknek is az egyik hibája az volt, hogy nem tudták teljesen megérteni a Pirelli abroncsok viselkedését. És bizony a Lotus tavaly nagyot zakózott az innovatív kipufogó rendszerével, amely az év elején még „nyerő” ötletnek tűnt, amit csak tovább erősített, hogy a Renault volt az élen a motorirányítás megfelelő hangolásának területén is. Az ellenfelek azonban beérték, vagy inkább lehagyták a Lotust, ők pedig nem tudták a kívánt mértékben fejleszteni az ötletes, de végül zsákutcának bizonyuló kipufogó megoldásukat, aminek eredményeképpen a leszorító erő hiánya miatt az autójuk hátulja túlságosan rakoncátlanná vált.
A Lotus ezért a 2012-es szezonban a konzervatívabb utat választja, és ha végül kiderül, hogy Kimi Räikkönen mégis csak versenyképes pilóta még, akkor már csak egy jó autó kell neki, mert a Lotusnak már van egy pilótája, aki tudja, hogy hogyan is kell világbajnoki címet nyeri, és rajta kívül ezt csak öten mondhatják el magukról a mezőnyben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése