2010. augusztus 9., hétfő

Schumacher eleve rosszfiú?

 Magyarországi legújabb megmozdulása után az ESPN összegyűjtötte Michael Schumacher tíz, legnagyobb vitát kiváltó akcióját.



1990, Macau
Mielőtt a Formula-1-ben bemutatkozott volna, Michael Schumacher már nevet szerzett magának. A Macau Nagydíj a Formula-3-as naptár ékköve és minden feltörekvő sztár szeretné megnyerni ezt a viadalt. Schumacher az élen kezdte meg az utolsó kört, Mika Häkkinennel a háta mögött. Häkkinen gyorsabb volt és úgy tűnt, a Mandarin Hotel felé menet megelőzi német vetélytársát, ám Schumacher blokkolta őt és a finn autója a gumifalba csapódott. Häkkinen feldúlt kedélyállapotban volt és többen azt feltételezték, hogy Schumacher, aki végül megnyerte a versenyt, ellenfelének fékeit tesztelte.

1994, Silverstone
Schumacher az 1994-es Brit Nagydíjat 37 pontos előnnyel és nagyon versenyképes autóval várhatta az egyéni világbajnokságban. Az időmérő edzésen a második helyet szerezte meg, de a felvezető körben kétszer megelőzte Damon Hill Williamsét, mielőtt felálltak a rajtrácsra. Amint a verseny megkezdődött, a csapat szólt Schumachernek, stop-and-go büntetést kapott, de a német pilóta ezt figyelmen kívül hagyta és a pályán maradt. A 13. körben fekete zászlóval kizárták, de még mindig nem állt ki, előnyt próbált szerezni, mivel a stop-and-go büntetéssel a középmezőnybe esett volna vissza. Végül, a 27. körben töltötte le büntetését, de ekkorra már elég nagy előnyre tett szert ahhoz, hogy a második helyre térjen vissza. Később kizárták a versenyről és két versenyre eltiltották, melyet az Olasz- és a Portugál Nagydíj hétvégéjén töltött le. Ebben az évben a Belga Nagydíjról is kizárták autójának szabálytalansága miatt.

1994, Adelaide
A kizárások és az eltiltások Damon Hill számára lehetővé tették a felzárkózást a pilóták pontversenyében és amikor a Formula-1-es cirkusz a szezonzáró futamra Ausztráliába érkezett, Schumachernek csak egy pont előnye volt. Azonban ez nem jelenthet kifogást a versenyen történtekre. A futamot vezette, de a Williams nyomás alatt tartotta, Schumacher egyik kanyarban szélesen ment, megsérült autója, a korlátnak csúszott. Hill nem tudott erről a sérülésről, autóját a belső ívre helyezte a következő kanyarnál, de ahogy ezt megtette, Schumacher ellenfelének hajtott, mindketten kiestek, a német pilóta lett a világbajnok. Évekkel később Hill elmondta: "Két dolog emeli ki Michaelt a Formula-1-es mezőnyből - abszolút tehetsége és viselkedése. Csodálom a korábbit, de utóbbi hidegen hagy."

1995, Spa-Francorchamps
Gyakran Schumacher briliáns megoldásai sötét oldalával párosulnak, ezért a nézők vagy szeretik, vagy utálják őt. Az 1995-ös Belga Nagydíjon a 16. helyről rajtolva nyerte meg a versenyt, de sokan úgy érezték, messzire ment. Amint az eső elkezdett esni a verseny közepe felé, az élen állók esőgumikat tettek fel, de Schumacher a slickeken maradt. Gumijai gyorsan lehűltek és a Benetton csúszkált alatta, Schumachert gyorsan befogta az esőgumikon Hill. Csak formalitásnak tűnt a Williams előzése, de Schumacher útját állta a brit pilótának, ez így volt a lassú kanyarokban, például a La Source-ban, vagy a nagy sebességű Blanchimontban is. A verseny után Hill elmondta: "Volt néhány meglehetősen hajmeresztő pillanatunk és nem vagyok elégedett viselkedésével; nem hiszem, hogy ez elfogadható." Az FIA sem látta megfelelőnek Schumacher viselkedését, győzelmét ugyan megtarthatta, de egy versenyre eltiltották.

1997, Jerez
Az 1996-os első, nehéz évét követően a Ferrarinál, Schumacher világbajnoki címre esélyesként lépett pályára az utolsó versenyen. 1994-hez hasonlóan, ebben az évben is egy pont előnnyel érkezett a versenyre, de ismét átlépte a sportszerűség vonalát. A Dry Sac kanyarban Villeneuve a belső ívről próbált előzni, amikor Schumacher - megismételve Hillel szembeni, három évvel korábbi manőverét - ráhúzott ellenfelére, a Ferrari felfüggesztése eltört, de a Williams sértetlen maradt. "Az autó nagyon veszélyes volt. Az ütés kemény volt. Nem kis dolog történt" - mondta el Villeneuve a verseny után, azt követően, hogy világbajnokká koronázták. Schumachert az FIA kizárta a világbajnokságból.

1998, Montreal
Habár Schumacher nem büntették meg, a német pilóta Kanadai Nagydíjon agresszíven tért vissza a boxból a pályára, ezt követően új szabály lépett életbe a Formula-1-ben. Miután Ferrarijával kiállt a boxba, a német pilóta visszatért a pályára és azonnal átvágva a pályán jobbra húzott, ahol a Heinz-Harald Frentzen halad a versenyvonalon. Schumacher manőverét követően a Williams pilótájának nem maradt helye, Frentzen elhagyta a pályát és a kavicságyban befejeződött versenye. Ettől az esettől kezdve az autók nem léphetik át a fehér vonalat a boxutcából kijövet.

2001, Nürburgring
Schumacher pályafutása legagresszívebb taktikáját mutatta be, de csak kevesen várták tőle, hogy ezt saját testvérével teszi meg. Hasonlóan viselkedett, mint Rubens Barrichellóval szemben a 2010-es Magyar Nagydíjon, Schumacher testvérét, Ralfot a boxfal felé szorította és majdnem komoly balesetet okozott.

2002, A1-Ring
Schumacher pályafutásának egyik legvitatottabb esete volt, de senki sem őt hibáztatja ezért. A Ferrari arra utasította csapattársát, Rubens Barrichellót, hogy engedje át Schumachernek az Osztrák Nagydíj győzelmét, de az eset miatt mindkét pilóta kínosan érezte magát a dobogón. Schumacher már óriási előnnyel vezetett a világbajnokságban, így ez a plusz pont nem jelentett semmit a német pilóta számára. Az 1998-as montreali esethez hasonlóan ismét új szabály került bevezetésre a sportba, a csapatsorrend betiltása.

2006, Monaco
A pole pozíció megszerzése Monte Carlo utcáin többet ér, mint bármelyik másik versenyhelyszínen. 2006-ban szoros küzdelem folyt és az utolsó körök előtt Schumacher Fernando Alonso előtt állt a rajtrácson. De a középső szektorban kiderült, Schumacher nem tud javítani köridején, míg Alonso - aki a pályán mögötte haladt - száguldott. Schumacher utolsó kísérleteként az utolsó kanyarban leparkolta teljes pályaszélességben autóját. Ennek eredményeként sárga zászlóval lengettek, Alonso kísérlete a pole pozíció megszerzésére meghiúsult. A versenybírák nem nézték jó szemmel Schumacher "hibáját" és a vasárnapi versenyt a mezőny végéről kezdhette meg.

2010, Monaco
Négy évvel később Schumacher visszatért a monacói pályára, az újságírók 2006-os mozdulatáról faggatták. Visszautasította a kritikákat, de rendkívüli módon fejezte be a versenyt. A biztonsági autót beküldték a pályára, hogy a két, mezőny végén ütközést szenvedett autó törmelékeit el tudják távolítani a pályáról. Schumacher korábbi riválisa, Alonso mögött találta magát. A biztonsági autó az utolsó körben is a pályán maradt, de a kör végén a boxutcába állt, elengedve a mezőnyt és lehetőséget adva Mark Webbernek arra, hogy teljes sebességgel haladjon a kockás zászló felé. Schumacher helytelenül úgy gondolta, megpróbálja megelőzni Alonsót és az utolsó kanyarnál bátran beszúrt. A versenybírák a német pilótát 20 másodperces időbüntetéssel sújtották, így pontszerző helyet sem sikerült szereznie.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése