2010. március 10., szerda

F1 - 2010, a nagy merészségek éve

Az idei év sem kezdődik problémamentesen és unalmasan a Forma-1-es csapatok számára. A héten rajtol a 2010-es Forma-1-es szezon, most már biztosan 12 csapattal és sok-sok változással az idei szezonra.

Nem csak új szabályokkal, de új csapatokkal és új, valamint visszatérő pilótákkal találkozhatunk a mezőnyben. S hogy teljes legyen a kép a sok változóval, a szezonnyitó helyszín sem a hagyományos Melbourne-i lesz, hanem az Ausztrál futam helyére lépett Bahreini Nagydíjjal veszi kezdetét a Forma-1-es világbajnokság.

Ami az új szabályokat illeti, az első és legfontosabb, hogy 12 főre nőtt a mezőny, így 24 pilóta rajtolhat el Szahírban. Az eredetileg 13. helyre nevező USF1 időközben bedobta a törölközőt és egy éves halasztást kért. Megterhelő lesz a csapatoknak, hogy idén 19 futamon kell helyt állniuk, de szerencsés, hogy a szokásos egy hónapos Magyar Nagydíj utáni nyári pihenőt sikerült beleszorítani ebbe a sűrű menetrendbe. Dél-Korea új helyszínként próbálja legalizálni helyét a világbajnokságban. Nagyon fontos változás, hogy idén nincs futam közben tankolás, ami befolyásolja az időmérő edzést és a versenystratégiákat is, s több verseny közbeni előzés várható. A pontozásos rendszer – amely a Rali Világbajnokságban már életbe lépett – a következőképpen alakul. Az első tíz kap pontokat: 25, 20 15, 10, 8, 6, 5, 3, 2, 1 pontot.

Az idei legfőbb érdekesség azonban nem a szabályváltozásokban keresendő, hanem a rajtrácson. Egyöntetűen kijelenthetjük: nagyszerű, izgalmas és fantasztikus év vár ránk. Sok Michael Schumacher-rajongó ujjonghatott a nagy sztár visszatérésének hírére. Már tavaly, Felipe Massa sérülése után, a német pilóta visszatérésének lehetősége nagy pezsdülést hozott a Forma-1-es életbe. Most azonban az a tény, hogy visszatér és ráadásul a nem bebetonozott helyén a Ferrarival, hanem a gyökereihez visszatérve a nagy német névvel, a Mercedes-szel, szenzációért kiált. Bátran kijelenthetjük, az idei a nagy merészségek éve. Fernando Alonso egy éves „kényszerpihenő” után végre leigazolhatott a Ferrarihoz. A spanyol nem más helyére érkezett, mint a Rali Világbajnokságban – egyenlőre mérsékelt sikerrel - magát kipróbáló finn Kimi Räikkönenére. A 2009-es világbajnok Jenson Button leszerződtetésével „teljes angol csapattá” avanzsáló McLaren kénytelen volt elfogadni a Mercedes önállósodását, de szerencséjére a motor maradhatott a csapatnál. Kérdés, hogy a két dudás: a tavalyi évben a renoméján óriásit lendítő Button és a hatalmas önbizalommal bíró „Fekete Nyíl” mennyire tud megférni egy csárdában. Hamilton szintén vált, menedzsert. Így édesapja ezután kénytelen lesz beérni a szokásos apai teendőkkel. Azt rebesgetik, hogy menedzsere a csapathoz közel álló Forma-1-es világbajnok, Mika Häkkinen lesz.

Idén is meleg éghajlatú pályákat választottak a csapatok a 2010-es Forma-1-es szezonra való felkészülésre. A tesztelések számát idén is korlátozzák, így különösen az új csapatoknak fontos szerepet töltöttek be ezek a téli tesztek. Ember legyen a talpán aki azonban ezek alapján meg tudja jósolni, hogy mely csapatok lesznek erősek és azt, hogy melyik újonc csapat (a Virgin, a Hispania Racing, vagy a Lotus) teljesít a legjobban. Stefano Domenciali Ferrari csapatfőnök szerint idén különösen kiegyensúlyozottak az erőviszonyok. A tesztelések előtt állítása szerint négy csapatot gondolt esélyesnek a világbajnoki címért folyó küzdelemben, de most már a tesztek után többre számít. Ha ez igaz, nagyon izgalmas és fordulatos szezon elé nézünk, szerencsére már nem kell sokáig vágni a centit a világbajnokság kezdetéig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése