2011. március 23., szerda

F1 - Kései szezonkezdés Ausztráliában

A Forma-1-es rajongók már tűkön ülve várják a szezonkezdést azután, hogy a március közepére tervezett szezonnyitó Bahreini Nagydíjat lefújták. Nem csak a rajongók, de mindenki, aki érdekelt a Forma-1-ben már nagyon várta, hogy végre az európai tavasz beköszöntével elinduljon a világbajnokság. A bahreini zavargásoknak köszönhetően a Forma-1 visszatért a hagyományos szezonnyitó helyszínére, az ausztráliai Melbourne-be.

Idén sem kezdődik változások nélkül a szezon. A csapatoknak három változóval kellett számolniuk, hiszen visszatért a KERS (kinetikusenergia visszanyerési rendszer), állíthatóak lettek az autók hátsó szárnyai (a jobb és könnyebb előzés érdekében) és Pirelli gumikkal futnak az autók.

A tavalyi évben 24 fősre nőtt mezőny maradt ugyanekkora, a kisebb csapatoknál történtek pilótacserék. A nagy csapatok megtartották ütős pilótafelállásukat. Egyedül Robert Kubicát hiányolhatjuk a nagyágyúk közül. A lengyel pilóta ugyanis február elején egy ralis balesetben annyira megsérült, hogy nagy valószínűség szerint az egész idei szezont ki kell hagynia. Helyét Nick Heidfeld vette át a Renault-nál.

Szinte vége sem volt még a szezonnak, máris olyan hírek röppentek fel, mely szerint Sebastian Vettel, a Forma-1 legfiatalabb világbajnoka, a Ferrarihoz tart. A Red Bull lépett, s március idusán bebiztosítva magát leszerződtette az ifjú tehetséget 2014-ig.

Megterhelő lesz a csapatoknak, hogy idén 19 futamon kell helyt állniuk (20, ha a Bahreini Nagydíjat más időpontban megrendezik), de szerencsés, hogy a szokásos egy hónapos Magyar Nagydíj utáni nyári pihenőt idén is sikerült beleszorítani ebbe a sűrű menetrendbe. India lesz az idei egyetlen új helyszín, így minden bizonnyal nagy figyelem hárul majd rá. Még egy változás a versenynaptárban: idén a spanyol helyett a török futammal veszi kezdetét a szezon európai része.

Idén is a meleg éghajlatú spanyolországi pályákat választottak a csapatok a 2011-es Forma-1-es szezonra való felkészülésre. A tesztelések számát idén is korlátozzák, így ezúttal is különösen fontos szerepet töltöttek be ezek a gyakorlások. Elmondható, hogy rengeteg kilométert tettek a csapatok az autóikba a tél során. Ember legyen a talpán, aki ezek alapján meg tudja jósolni, hogy mely csapatok lesznek erősek. A McLaren renoméjának nem tett túl jót, hogy a teszteken sokkal gyengébb teljesítményt nyújtott riválisainál. Kérdés, hogy ez a rosszabb forma marad-e a szezonkezdetkor is, mert akkor fuccs Jenson Button triplázási kísérletének Melbourne-ben. A brit pilóta ugyanis a Brawn GP-vel szerzett győzelmét követően duplázni tudott tavaly. A Mercedes szénája sem állt túl jól a tesztekkor. Michael Schumacher szerint kis esélye van annak, hogy a 2011-es szezont az élen kezdi meg a csapat. A Forma-1-es szakértőkkel egyetértésben a német pilóta szerint is a Red Bull lesz a favorit csapat, s számolni kell a Ferrarival és a Lotus-Renault-val is.

Az Ausztrál Nagydíj nagyon ütős kezdése lehet az idei szezonnak. A Melbourne-i egy nehéz utcai pálya, amelynek pont emiatt még nem elég jó a tapadása. Idő kell a „felgumizásához” és a letisztulásához. Elég egyenetlen is a pálya, s az ilyenkor jellemző változékony idő igencsak megkavarhatja a sorrendet.

A verseny és a pálya

A március végén rendezik a 27. Ausztrál Nagydíjat, amelyből ez lesz a 16. Melbourne-ben. Az első 11 futamot Adelaide-ben rendezték meg 1985-1995 között. 1996-ban azonban az Albert Parkba került át a futam. Ez a futam a 2006-os és a 2010-es évet kivéve eddig mindig a szezonnyitó verseny volt. Ezúttal is nyári időjárás várja a Forma-1-es cirkuszt.

Az 58-körös Ausztrál Nagydíj március 27.-én helyi idő szerint 17 órakor veszi kezdetét (nálunk reggel 8-kor). A pálya hossza: 5,303 km, a teljes versenytáv 307,574 km. A pályarekordot még mindig Michael Schumacher tartja 2004-ből, ideje 1 perc 24,125 másodperc.

2010-ben Jenson Button nyert, tehát McLaren-siker született. A brit pilóta ideje 1:33:36.531 volt. A második helyezett Robert Kubica (Renault) lett, míg a bronzérmes helyen a Ferrarival versenyző Felipe Massa ért célba.

Csapatok és pilóták – 2011

- Red Bull

Sebastian Vettel

Mark Webber

- McLaren

Lewis Hamilton

Jenson Button

- Ferrari

Fernando Alonso

Felipe Massa

- Mercedes

Michael Schumacher

Nico Rosberg

- Renault

Nick Heidfeld

Vitalij Petrov

- Williams

Rubens Barrichello

Pastor Maldonado

- Force India

Adrian Sutil

Paul di Resta

- Sauber

Kamui Kobayashi

Sergio Perez

- Torro Rosso

Sebastien Buemi

Jaime Alguersuari

- Lotus

Jarno Trulli

Heikki Kovalainen

- HRT

Narain Karthikeyan

Vitantonio Liuzzi

- Virgin

Timo Glock

Jerome d’Ambrosio


2011-es Forma-1-es versenynaptár

2011.

március 27. Ausztrál Nagydíj, Melbourne

április 10. Malajziai Nagydíj, Szepang

április 17. Kínai Nagydíj, Sanghaj

május 8. Török Nagydíj, Isztambul

május 22. Spanyol Nagydíj, Barcelona

május 29. Monacói Nagydíj, Monte-Carlo

június 12. Kanadai Nagydíj, Montreal

június 26. Európai Nagydíj, Valencia

július 10. Brit Nagydíj, Silverstone

július 24. Német Nagydíj, Nürburgring

július 31. Magyar Nagydíj, Hungaroring

augusztus 28. Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

szeptember 11. Olasz Nagydíj, Monza

szeptember 25. Szingapúri Nagydíj, Szingapúr

október 9. Japán Nagydíj, Szuzuka

október 16. Koreai Nagydíj, Jeongam

október 30. Indiai Nagydíj, Új-Delhi

november 13. Abu-Dhabi Nagydíj, Yas Marina

november 27. Brazil Nagydíj, Interlagos (Sao Paulo)

Detect language » Hungarian

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése