David Coulthard többedmagával a Red Bull Racing Forma-1-es autójával mutatta meg a Budai Vár körül csütörtök este, hogy annak ellenére, hogy 2008-ban szögre akasztotta a sisakját, még mindig a kisujjában van, hogyan kell terelgetni egy Forma-1-es autót a kanyargós utcákon.
A gyakran monacói specialistaként emlegetett Coulthard (amellett ugyanis, hogy Monte-Carlóban lakik, két győzelmet, valamint egy 2. és egy 3. helyezést ért el az F1-ben) a Hungaroring Fest négynapos rendezvényének nyitóestéjén, a Red Bull Street Parade főattrakciója volt, természetesen a Cosworth motorral ellátott Red Bull versenygéppel együtt. Az autót Palik László, a Hungaroring elnöke és egyben tévés kommentátor melegítette be, helyét a korábbi túraautó-menő Christian Danner vette át, a záróakkord azonban Coultharddé volt, és bizony nagyot szólt.
A szó szoros értelmében is, hiszen a Red Bull Racing üvöltő hangja igencsak lenyűgöző volt, ahogy végighaladt a 2,4 km hosszú alkalmi pályán, mely a Dísz térről indult, végig a Palota úton, át a Dózsa György térre, majd érintették az Attila út egy szakaszát is.
Az autók bemutatója előtt, a hagyományoknak megfelelően, Besenyei Péter hasított és bukfencezett a levegőben repülőjével, majd egy vérbeli sportkocsi is felállt a "rajthelyre". A Forma-1-es futamokon már az idei szezonban is jó néhányszor megcsodálhatott safety car, azaz a biztonsági autó érkezett meg. A Mercedes volánja mögött Bernd Mayländer, a Forma-1 hivatalos safety car sofőrje ült. A német, aki már 9. éve vezeti a mezőnyt, ha baj van, igencsak felpörgette az eseményeket, már első indulásakor bemutatta, milyen lenne egy állórajt a biztonsági autóval, ha valaha is részt vehetne vele egy versenyen.
Mayländer láthatóan ugyanannyira otthon érzi magát a Mercedesben, mint a pilóták a versenyautókban. Ám az autó - a kezdeti nagy meleg miatt leengedett - ablakából látni lehetett a sofőr arcát, akitől komfortérzetével együtt is láthatóan komoly figyelmet követelt az 525 lóerős autó kordában tartása. A Dísz-térről elindulva egy jobbos forduló következett át a híd alatt, és mivel a német nem sajnálta a gumit, bizony nagy koncentrációt igényelt, hogy megfogja a minden egyes pillanatban kitörésre készülő bikát.
Este negyed hétkor felbőgött a Forma-1-es motor is, Palikkal - a már védjegyéül szolgáló piros overáljában - a volán mögött. A 15-ös rajtszámot viselő Red Bull körül hat mérnök tüsténkedett állandó jelleggel, egészen addig, míg a főmérnök meg nem adta a jelet az indulásra.
A magyar sofőrnek és váltótársának, korábban a német túraautó sorozatban (DTM) versenyző Christan Dannernek is két-két köre volt, igaz a német egy jó időre eltűnt, így az ő "ideje" jelentősen elmaradt a másik két pilótától. Míg a résztvevők átadták egymásnak a terepet, illetve lefutották tiszteletköreiket a ralis (Turán Frigyes és navigátora) és dakaros autók (Palik is bemutatta Nissanját) is, addig a Forma-1-es gépet szárazjéggel hűtötték. A pálya másik végén parádézó autó hangját a Dísz téren már nem lehetett hallani, azt viszont igen, amikor a pálya széléről valaki félhangosan, de persze komolytalanul kérdezte, hogy csak nem vízzel megy az autó? Hát valóban nem, igaz, a tudomány rohamléptekben fejlődik...
"Akkor jók a féktávok, ha az emberek elszaladnak. Hát itt elég sokan szaladgáltak"- mondta a Turán Frigyes vezette ralis duó, miután Peugeot 307 WRC-jüket versenytempóban terelgette végig az utcákon, ijesztően közelségben a kordonnal elválasztott nézősereghez.
A kilátogatók természetesen Coulthardra vártak a leginkább, a skót pedig nem hagyta cserben szurkolóit (több kék-fehér skót zászlót is látni lehetett a közönségnél), és alaposan megtúráztatta a Red Bull Racinget. Olyan szűk íven fordította meg az autót, hogy azzal rögvest ki is érdemelte a tapsot, a jó helyen álldogáló nézőknek pedig szép számban osztogatta autogramját is, miután egy extra kör teljesítésével kiszállt egykori autójából.
A magyarországi 5. Red Bull Street Parade után David Coulthard sajtótájékoztatót tartott, melyen természetesen válaszolt az újságírók kérdéseire is.
Hányszor járt már Magyarországon, tudja pontosan?
David Coulthard: Több mint húszszor a versenyekkel és egyéb rendezvényekkel együtt. A versenyhétvégéken mindig jól el lehet itt szórakozni. Budapesten jók az éttermek és kedvesek az emberek, ugyanakkor mindig pokoli meleg van.
A magyar pálya igazán különleges.
D. C.: Fizikailag nagyon igénybe veszi a versenyzőket a pálya, egyrészt mert forróság van, másrészt mert nagyon szűkek a kanyarok, folyamatosan precízen kell vezetni. Ha egy kanyart elrontasz, a következőt sem tudod jól bevenni. Az autón meg kell találni a tökéletes beállításokat ahhoz, hogy jó eredményt érjen el valaki a Hungaroringen.
Élvezi az új szerepköreit, egyfelől, mint a BBC szakkomentátora, másrészt, mint a Red Bull-Renault tanácsadója?
D. C.: Jól érzem magam, jókor vagyok jó helyen, hiszen a csapatnak nagyon jól megy az idei szezonban, jó látni, hogy nyerő helyzetben vannak. Nagyon élvezem az új munkaköreimet.
Mit vár a Red Bull Racing csapata a Magyar Nagydíjtól?
D. C.: A Brawn szenvedett az elmúlt két futamon, amiben a versenyeken uralkodó körülmények is közrejátszottak, de igazából a Red Bullt a Silverstone-ba és Németországba vitt fejlesztéseik segítettek. Magyarországon a forróság sem fogja visszavetni a Red Bullt, nagy csata lesz a két csapat között.
Jó dolognak tartja, hogy a Toro Rossónál bemutatkozó Jaime Alguersuari, ilyen fiatalon, F1-es tapasztalat nélkül bekerülhet a sorozatba?
D. C.: Ha elég jó vagy, mindegy hány éves vagy. Ha valóban tehetséges, akkor csak úgy szerezhet tapasztalatot, hogy pályára küldik. Megkapta a lehetőséget a Red Bulltól, most rajta áll, hogy bizonyítsa, elég jó-e ahhoz, hogy bent is maradhasson. Mindegy hány éves, 19 vagy 18. A Forma-1-ben a korhatár 17 év, ennél fiatalabb nem versenyezhet.
Rengeteg típusú, több szabályváltoztatáson is átesett autót vezetett már, V8-as, V10-es, V12-es motorral is ment. 1950-től tekintve, melyik lenne az a Forma-1-es autó, amelyiket szívesen kipróbálná?
D. C.: Jó a kérdés. A Red Bull mostani autóját kipróbálnám, már tavaly is nagyon jó volt vezetni. Az én karrieremet áttekintve, az 1995-ös autó nagyon jó volt, slick gumik, nem volt kipörgésgátló, három literes motorok, azok nagy kihívást jelentettek. A turbó korszakba mennék vissza a legszívesebben, hatalmas lóerők dolgoztak akkoriban, az ezres határt is megközelítették, a szívóhatás is döbbenetes volt, persze a Williamsnek és a McLarennek is jó autói voltak.
Egy korábbi Daily Telegraph-os rovatában azt írta, hogy Kimi Räikkönen személyiségénél fogva nem alkalmas arra, hogy a fejlesztéseket irányítsa a Ferrarinál. Miből következtetett erre?
D. C.: Nem emlékszem, hogy azt mondtam volna, képtelen lenne fejleszteni. De a Mercedesnél annyira lusta csapattársam sosem volt, mint ő. Az interneten jelent meg az írásom, ott pedig tudjuk, milyen gyorsan átalakulnak a mondatok. Nem mondtam róla, hogy nem képes rá. Kimi kétségtelenül gyors pilóta, csak lusta.
Miután végigment a mostani pályán, mit gondol min kellene változtatni ahhoz, hogy olyan versenyt rendezhessünk rajta, mint a Monacói Nagydyíj?
D. C.: Újra kell aszfaltozniuk. Amúgy úgy láttam, hogy a raliautóknak tökéletes volt a helyszín, a Forma-1-es versenygépeknek már kicsit hepehupás volt a terep.
Skót lévén, ráadásul már visszavonult versenyző, gyakran golfozik?
D. C.: Szeretek golfozni, de november óta, miután megszületett a fiam nem játszottam. De legalább visszanyertem a formám. A most következő hosszabb nyári szünetben mindenképp elmegyek golfozni.
Én is ott voltam :)))
VálaszTörlésMost irigy vok...:D Én sajna nem lehettem ott:((
VálaszTörléshttp://laczyi.multiply.com/photos/album/69/69
VálaszTörléshttp://laczyi.multiply.com/video/item/154/154