Az idei esztendőben számos újítással találkozhatnak a nézők. Több szabály is megváltozik, így például egy versenyző legfeljebb nyolc motort használhat a tizenhét versenyhétvége során, és nem kell a sorrendre figyelni a biztonsági autó pályaára lépése után. Az állítható légterelő és a hibrid rendszer a versenyzőknek is újdonsággal szolgál.
Legfontosabb újítások - 2009
Aerodinamika
Az első légterelő negyven centiméterrel szélesebb (180 cm) mint az elmúlt esztendőben, az aszfalttól valótávolsága 75 mm.
Az állítható légterelőket a középvonaltól számított 40 - 90 centiméteres sávban kell rögzíteni.
A versenyző körönként kétszer, hat fokkal állíthat a légterelőn. A második módosításnál az alappozícióba kell visszaállítani.
A hátsó szárny szélessége 75 centiméter, a magassága 95 cm. A felső elemek magassága 220 milliméter lehet (200 mm helyett). Az alsó elem talajtól számolt minimális magassága 175 milliméter.
A diffúzor hosszát 350 milliméterben definiálták.
A burkolaton nem szabad olyan elemet elhelyezni, amelynek rádiusza kisebb, mint 75 milliméter.
Az orrész alatt, valamint légbeömlők előtt lehetőség van áramlássegítők elhelyezésére.
Motor
A motor maximális fordulatszáma 18.000/perc.
Minden versenyző nyolc motort használhat egy évben. A használt motorokat az FIA megjelöli. A plusz motor használata tíz pozíciós rajtbüntetést jelent (az első versenyen).
Az évad előtt legfeljebb húsz tesztnap során 15.000 kilométert teljesíthetnek a csapatok.
Január 1. és az utolsó verseny között legfeljebb nyolc aerodinamikai tesztet lehet teljesíteni egyenes pályán.
Abroncs
A bordázott abroncsokat felváltja a bordázatlan gumi. Minden versenyző tíz szett gumit kap egy versenyhétvégén, mindkét keverékből öt-öt szettet. Péntek este két-két szettet vissza kell adnia, és a harmadik szabadedzés után is egy-egy szettet.
Minden versenyhétvégén négy szett intermediate és három szett esőgumi áll egy versenyző rendelkezésére.
Váltó
Egy váltónak négy hétvégén kell szolgálnia a versenyzőt. A járókerekek cseréje öt rajtpozíciós büntetést jelent. A teljes berendezés cseréje esetén tíz pozíciós büntetést kap a versenyző.
Hibrid rendszer
A hibrid rendszer használata az idei esztendőben nem kötelező.
Az hibrid rendszerrel felszerelt gépeket erre figyelmeztető matricával, valamint fényjelzéssel kell ellátni. A szerelők és a pályaőrök csak zöld jelzés esetén érhetnek a versenyautóhoz.
Körönként legfeljebb 400 kilojoule energiát lehet tárolni, ami 6,7 másodpercig felhasználható 82 lóerőt biztosít. A versenyző több részletben is elhasználhatja a plusz teljesítményt. Erről a kijelző tájékoztatja.
A versenyző több részletben is elhasználhatja a plusz teljesítményt. Erről a kijelző tájékoztatja.
Biztonsági autó
Amikor a biztonsági autó pályára lép, a boxutca végig nyitva marad. A versenyző aktuális pozícióját figyelembe véve egy minimum időt határoznak meg, a boxutca bejáratáig. Aki gyorsabb, áthajtásos büntetést kap, amint szabad a pálya.
Sebességkorlátozás
A verseny alatt a boxutcában legfeljebb 80 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak a versenyzők. Edzéseken 60 km/h.
Parc Fermé
Három és fél órával az időmérő után minden autónak a Parc Fermében kell parkolnia. A csapatok öt órával a verseny előtt kapják vissza a versenygépeket.
Verseny előtti változtatás
Három perccel a verseny megkezdése előtt tilos változtatni a versenygépeken (beleértve a gumikat is). Szabálysértés esetén tíz másodperces stop-and-go büntetést kap a versenyző.
Köszi, majd jövök még tájékozódni :)
VálaszTörlés