2013. január 4., péntek

Forma 1 - Változások 2013-ban.

Bár a szabályok nem sokban változnak ebben az évben, azonban érdemes talán összefoglalni mindazt, ami változik, legyen az szabály, vagy valami más. 




Szabályok:

Kezdjük ezzel, hiszen azért ez az, ami legjobban meghatározza a Forma 1-et. Mint a bevezetőben már említettem, idén inkább a változatlanság a jellemző, hiszen ami változik, az inkább olyan periférikus, mint igazán lényegi.

Talán a legfontosabb változás, hogy idén már a szabadedzéseken és az időmérőn is csak ott lehet használni a DRS-t, ahol a versenyen. Ezt alapvetően a csapatok és a versenyzők kérték, mivel egyre inkább úgy érezték, kezd a helyzet veszélyessé válni. Természetesen annyiban azért más ez, mint a versenyen, hogy csak a szektor kötött, s nem kell, hogy egy másik versenyző egy mp-en belül legyen.

Ha már DRS, akkor folytassuk ezzel. Az idei év nagy durranásának indult, de végül csak kicsit pukkant a Mercedes aktív dupla DRS-e. Na, ezt például betiltották erre az évre. Szabad lesz viszont az úgynevezett passzív dupla DRS használata, amit nem a hátsó szárny nyitása aktivál. Ilyet fejlesztett a Lotus a fél szezon alatt, ám bevetni sosem vetette be. Meglátjuk, idén használja-e majd valamelyik csapat.

A 2012-es szezon csúfsága volt a homlokos orrkúp. Belátták ezt a szabályalkotók is, így bekerült a szabályzatba egy elég homályos kiegészítés, miszerint ezt a részt a csapatok áthidalhatják majd valamivel, ami viszont nem javíthatja az aerodinamikai jellemzőket. Nesze neked, fogd meg jól.

Ugyan tavaly már kicsit lecsengett a flexi szárny témája – na, azért ez sem teljesen igaz – de azért az FIA úgy döntött, tovább szigorítja a szárnyak merevségének az ellenőrzését, s ha már szigorít, akkor húzott egyet még a törésteszteken is, azt is szigorította.

A Pirelli bejelentette, hogy ebben az évben valamivel nehezebbek lesznek az abroncsok, ezért az FIA felemelte az autók minimális tömegét is, hogy ezt ellensúlyozza. Igaz, mindössze 2 kg-mal.

Nem a szabály, hanem a környezet változott meg azzal, hogy a HRT idén már nem indul, így csak 22 autó vesz részt a futamokon, s így az időmérőkön is. Ezért ebben a szezonban a Q1-ben és a Q2-ben hat-hat versenyző esik majd ki, s így jön ki a Q3-ra a 10 résztvevő.

Az utolsó módosítás, ami még szót érdemel az a teszt napok számának a változása. Két évvel ezelőtt 15 napot tesztelhettek a csapatok a szezon megkezdése előtt, s ezzel ki is fújt minden lehetőség. Tavaly ez úgy módosult, hogy 12 nap a téli felkészülés idején, valamint 3 nap a szezon közben. Na, ez utóbbi idén már nem lesz, így marad csak a 12 nap a szezonkezdet előtt.


Csapatok:

Mint már említettem, idén csökken a csapatok száma, mivel a HRT nem nevezett és úgy tűnik, már nem is fog. Marad tehát 11 csapat. A Marussia bejelentette, hogy végre ők is használni fogják a KERS-t, így ez lesz az első szezon, amikor minden csapat rendelkezik ezzel a kisegítő lehetőséggel.

Azzal, hogy a HRT kiszállt a buliból, már csak egy, a Marussia csapat használja a Cosworth motort.


Helyszínek:

Valencia kiesett a pikszisből, New Jersey viszont nem áll készen, így jelenleg úgy van 20 futam, hogy a 10.-ről nem tudjuk még, hogy hol lesz, s lesz-e egyáltalán. Mivel a 9. futam Németországban lesz, a 11. pedig Magyarországon, így ha lesz, az biztos Európában lesz, mert az egy-egy hét nem elegendő arra, hogy kontinenst is váltsanak közben.

A maradék 19 futam ugyan az, ami tavaly is volt.


Versenyzők:

Pedro de la Rosatól és Narain Karthikeyantól vérző szívvel búcsúzunk, őket kizárt, hogy idén láthassuk versenyautóban ülve. Ismét elbúcsúzott Michael Schumacher, valamint úgy tűnik, Kamui Kobayashi sem talált csapatot. Senna helyét Valtteri Bottas vette át, a Caterham leigazolta a Marussiatól Charels Picet. A Marussia a távozó franciát egy brittel, mégpedig Max Chiltonnal pótolta.

Jelenleg hivatalosan még három ülés szabad, a Caterham második ülése és a Force India mindkét ülése. Itt ugyan vélhetően Paul di Resta helye biztos, de hivatalos bejelentés még nem történt. Én azért úgy számolok, hogy valójában két szabad hely van. A tavalyi mezőnyből még lebeg Petrov, Senna és Kovalainen, akik közül egytől biztosan megválunk, de nagyobb a valószínűsége, hogy kettőtől.

A pletykák szerint Petrovnak van esélye a Caterham szerződésre, míg a Force Indiánál Jules Bianchi, vagy a visszatérő Adrian Sutil lehet a befutó. Majd meglátjuk.

Valtteri Bottas és Max Chilton mellett még egy új versenyzővel ismerkedhetünk meg idén, mégpedig a mexikói Esteban Gutierrezzel, akit a Sauber szerződtetett a Force Indiat elhagyó Nico Hülkenberg mellé.

Mint tudjuk, Lewis Hamilton a Mercedeshez ment Schumacher helyére, míg az ő helyét a McLaren Sergio Pérezzel töltötte be.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése