A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa (WMSC) szerdán Párizsban ülésezett, melynek végén a Forma-1 szempontjából óriási jelentőséggel bíró bejelentést tett: a szövetség és az F1-es csapatok közti vita lezárult, a 2010-es mezőnynek az összes jelenlegi alakulat tagja lesz!
A feleknek ugyanis sikerült megegyezniük, és a szövetség által kiadott közleményből kiderül, hogy végül is a Forma-1-es csapatok szövetségének (FOTA) akarata érvényesült, hiszen jövőre sem lesz költségvetési plafon a királykategóriában.
A szövetség kiadta a 2010-es hivatalos nevezési listát is, melyen immáron megjegyzés nélkül szerepel a nyolc "lázadó", vagyis a Ferrari, a McLaren-Mercedes, a Renault, a BMW Sauber, a Toyota, a Brawn GP, a Red Bull Racing és a Toro Rosso is. Mellettük természetesen az eddig is biztos indulónak tekinthető Williams és Force India, valamint a három újonc, a US F1, a Manor és a Campos is szerepel a listán.
"Nem lesz másik sorozat vagy bajnokság, a 2010-es szabályokat pedig a 2009-esek váltják fel, amelyeket még 2009. április 29. előtt hoztak meg."
"Az egyezmény részeként a csapatok két éven belül az 1990-es évek elejének megfelelő szintre csökkentik a költségeiket. A gyári csapatok megegyeztek abban, hogy technikailag segítik az új belépőket 2010-ben."
"A gyári csapatok azt is elfogadták, hogy továbbra is az FIA marad a sportág kormányzó testülete. A csapatok a Forma-1-es világbajnokság kereskedelmi egyezményben (Concorde Egyezmény) is megegyeztek, mely 2012-ig szól, valamint megállapodtak abban is, hogy újratárgyalják és meghosszabbítják a szerződést annak lejárta előtt. Minden csapat ragaszkodni fog az 1998-as Concorde-egyezmény kormányzási feltételeinek felülírásához"- olvasható a hivatalos dokumentumban.
A közlemény azt is megerősítette, hogy az FIA jelenlegi elnöke, Max Mosley a jelenlegi egyezményt és a sorozat jövőjét szem előtt tartva októberben nem pályázza meg újra az elnöki pozíciót.
A 2010-es Forma-1-es nevezési lista:
* - ezen csapatok 2010-es motorszállító partnere még nem ismert
A Ferrari örül a csapatok sikerének
VálaszTörlésA Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo elégedett, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség elfogadta a FOTA javaslatait, aminek köszönhetően stabil szabályrendszer mellett versenyezhetnek a Formula-1-ben. Az olasz szakember a közös sajtórendezvényen még dicsérte Max Mosley-t, az olasz riporterek mikrofonjai előtt azonban kritikát is kapott az FIA elnöke.
"Elégedettek vagyunk, hogy elfogadták a követeléseinket. Számunkra az a három dolog volt a legfontosabb, hogy a Formula-1 Formula-1 legyen és ne Formula-3, hogy diktatúra helyett megegyezéssel alkossák a szabályokat, valamint hogy minden csapatvezetőnek legyen szavazati joga. Mosley azt mondta, hogy októberben visszavonul, és hogy mostantól nem érintett a Formula-1-es kérdésekben."
Az elnökválasztásig Michel Boeri lesz felelős a Formula-1-ért a szövetségen belül, ami szintén elégedettségre ad okot. "Mosley megváltoztathatja a véleményét, de nem fogja megtenni."
"2013-ig stabil szabályrendszerünk lesz, amiért a rajongóink nevében is szeretnék köszönetet mondani, mert nekik is elegük volt a folyamatos változtatásokból. Bízom benne, hogy ennek köszönhetően a Ferrari jövőre újra győzni fog." - tette hozzá a Scuderia irányítója.
Mosley hiányolta volna a gyártókat a Formula-1-ből
VálaszTörlésA Formula-1-es csapatok megegyeztek a Nemzetközi Automobil Szövetséggel a jövő évi szabályokat, valamint a költségcsökkentést illetően, így valamennyi FOTA tag szerepel a hivatalos nevezés listán, amelyet tegnap délután hoztak nyilvánosságra. A megegyezés egyik feltétele volt, hogy Max Mosley nem indul az FIA új elnökválasztásán, így megkezdődtek a találgatások a lehetséges jelöltekről.
A brit jogász az Auto Motor und Sport-nak adott interjúban elmondta, hogy míg Michel Boeri jelölését nem tartja valószínűnek, Jean Todt valóban szerepelhet az esélyesek között. "Úgy gondolom, hogy Boerit nem érdekli ez a pozíció, mivel túl idős hozzá. Jean Todt esetében nem zárnám ki a jelölést."
Habár egyes Formula-1-es vezetőknek ez ellen biztosan lesz kifogása, Mosley szerint ennek semmi jelentősége nincs. "Nem a csapatok, hanem az FIA közgyűlése választja az elnököt. Ha több mint egy jelölt lesz, én is javasolhatok valakit."
A 69 esztendős brit elégedett, hogy sikerült befejezni a vitát, és hogy minden marad a régiben. "Számomra két dolog volt fontos. Az egyik, hogy jelentősen csökkentsük a költségeket, ahogyan terveztük. A csapatok a kilencvenes évek szintjére fogják csökkenteni a költségeket, ami a negyvenötmillió eurós költségvetésnek felel meg."
A hivatalos nevezési listán három új név szerepel, ami szintén elégedettségre ad okot. "Három új szereplőnk van, és a tapasztalt csapatok megígérték, hogy segítenek nekik."
A szövetség vezetője nem tart attól, hogy a FOTA tagjai nem tarják be az ígéretüket a költségek csökkentésére. "A Williams gondoskodik arról, hogy kevesebb legyen a kiadás." A költségcsökkentési projekt magában foglalja az FIA és a FOTA takarékossági programját, amely többek között a verseny alatti tankolás betiltását, és az eszközhasználat korlátozását jelenti.
Két kérdés azonban még tisztázásra vár. A csapatok dönthetnek arról, hogy engedélyezik-e a Cosworth motorok 20.000/perces fordulatszámát, de Mosley bízik abban, hogy engedékenyek lesznek. "Megállapodtunk a Cosworth-szel. Nem kellene, hogy bárkit is zavarjon a magasabb fordulatszám. A motor alapját a négy évvel ezelőtti fejlesztés adja, és sokkal többet fogyaszt, mint a jelenlegi erőforrások. A rajtnál ez jelentős súlyhátrányt jelenthet."
Egyre kevesebb csapat használja a hibrid rendszert az idei esztendőben, és a FOTA jövőre mellőzni akarja, Mosley mégis úgy véli, hogy a KERS fontos a környezetvédelem és a sport jövője szempontjából.
Mosley beismerte, hogy a Formula-1 más lett volna a FOTA csapatok nélkül, de hozzátette, hogy a tagok számára hatalmas financiális veszteséggel járt volna egy új bajnokság. "Összeszedtük volna a tíz szereplőt, de természetesen ez nem az a Formula-1 lett volna, amit mindannyian ismerünk. Nagy pereskedés lett volna, ahol hatalmas összegek forogtak volna kockán. Ez elriasztotta volna a szponzorokat."
A béke létrejöttében Bernie Ecclestone is nagy szerepet játszott. "Bernie sokat tett azért, hogy megegyezzünk. A Formula-1 nélkül az ő élete is üres lett volna."
A csapatok látványosabb versenyeket akarnak
VálaszTörlésA Formula-1-es csapatok szövetségének tagjai elégedettek, hogy sikerült megegyezést kötni az FIA elnökével Max Mosley-val a jövő évi szabályokról és a költségek csökkentéséről Az új bajnoki sorozat nem téma és a FOTA inkább látványosabb versenyekre összpontosít.
"A vitákat követően végre sikerült megegyezni a Formula-1-es szabályokról, amely stabil alapokat biztosít. A következő lépésben a kereskedelmi kérdést kell tisztázni, hogy hosszú távú megállapodást köthessünk. Erre az elkövetkezendő napokban sort fogunk keríteni. Továbbra is követjük a céljainkat, hogy a Formula-1 még erősebb legyen." - jelentette ki a a BMW Motorsport igazgatója, Mario Theissen.
A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo boldog, hogy véget ért a háború. "A folyamatos változtatások megzavarták a nézőket. Egy évvel ezelőtt a FOTA nem is létezett, amely azóta hatalmas sikereket ért el. Csökkentettük a motorköltségeket, amelyekből a privát csapatok is profitálnak."
A Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore a látványosabb versenyekről fog egyeztetni a kereskedelmi jogok birtokosaival. "Ha Törökország több pénzt is fizet, szívesebben versenyeznénk teltház előtt. Ez sokkal jobb a sportra nézve is. Jobb showt és nagyobb látványosságot akarunk biztosítani."