2009. május 7., csütörtök

Szeptemberig Európában állomásozik az F1-es mezőny

A Forma-1-es mezőny egy hónapnyi távollét után a hétvégén ismét visszatér Európába, ahol a Spanyol Nagydíjjal folytatódik a 2009-es szezon. Sokan új kezdetként tekintenek az első öreg kontinensen rendezett versenyre, hiszen a csapatok többsége itt veti be első jelentősebb fejlesztéseit, amelyektől természetesen mindenki előrelépést vár.

A spanyol futam több éve az első európai futamnak számít a versenynaptárban, és a barcelonai pályát jól ismerik az F1-es csapatok és pilóták, mivel az egyik legkedveltebb teszthelyszínnek számít változatos és sok kihívást tartogató vonalvezetése miatt. A mezőny a 2009-es szezon előtt is itt tesztelt együtt először és utoljára, akkor hűvösebb időben a Brawn GP-k remekeltek.

Ugyan a futamnak otthont adó pályát szinte mindig barcelonainak emlegetik, az aszfaltcsík tulajdonképpen Montmelóban található, amely a katalán nagyvárostól északra fekszik. A pálya 1991 óta szerepel a Forma-1-es versenynaptárban, és azóta egyszer sem hiányzott a programból. A Spanyolország nagydíjának otthont adó helyszín nem az egyetlen spanyol aszfaltcsík a kalendáriumban, tavaly ugyanis utcai pályával bemutatkozott Valencia is.

Néhány nappal korábban egyébként felröppentek olyan hírek, hogy a Mexikóból kiindult sertésinfluenza miatt veszélybe kerülhet a Spanyol Nagydíj, hiszen Európában a katalán térség a legfertőzöttebbek közé tartozik, a kérdés azonban nem fordult komollyá.

A csapatok letesztelhetik aerodinamikai csomagjukat

A 4655 méter hosszú katalán betoncsík az elmúlt közel húsz év alatt természetesen több alkalommal is változott, a gyors és lassabb kanyarok kombinációja azonban továbbra is igazi erőpróbát jelent a versenygépek, de a pilóták számára is. Előzésre azonban manapság már nem a legideálisabb az aszfaltcsík, ez részben annak is köszönhető, hogy a mezőny tagjai jól ismerik a helyszínt. Ezen a pályán nagy jelentősége van az autók aerodinamikai beállításának, és a betoncsík vonalvezetése kiváló lehetőséget is biztosít arra, hogy a csapatok felmérjék, ebből a szempontból mennyire hatékony a versenygép. 

A futamon a versenyzőknek 66 kört kell megtenniük, és a kör mintegy hatvan százalékában teljes gázzal működnek az autók, az átlagsebesség 207 kilométer per óra, vagyis a katalán helyszín a gyorsabbak közé tartozik, de a fékek "csak" közepes terhelésnek vannak kitéve a hétvége alatt. A pilóták a kör mintegy 12 százalékát töltik fékezéssel. Mivel a Circuit de Catalunyán viszonylag kevés, jelentős kigyorsítást igénylő rész van, a motor fordulatszáma egyébként sem csökken le túlságosan.

A Bridgestone a négyféle változata közül a lágy és a kemény összetevőjű gumikat adja ezúttal a csapatoknak, és az abroncsok kemény igénybevételnek vannak kitéve, a barcelonai pálya a résztvevők számára jól ismert arról is, hogy az abroncsok igencsak gyorsan elkopnak rajta. Különösen a hármas és a kilences kanyar megterhelő, előbbinél, ha valaki elvéti a kijáratot, akkor először alulkormányzottságot tapasztal, majd ennek a jelenségnek az ellentétét, ami miatt jelentősen kopnak a gumik. Barcelonában egyébként különösen a bal első kerekek kapnak terhelést, állítják a Bridgestone-nál. A japán gyárnál arról is meg vannak győződve, hogy az az F1-es autó, amely Barcelonában jól teljesít, az a versenynaptár többi helyszínén is jó lehet.

Nem sokat lehet tudni arról, hogy a KERS-t Spanyolországban mely alakulat fogja használni, a BMW Sauber azonban már megerősítette, hogy ezúttal mellőzni fogja a szerkezetet. A Ferrarika viszont belekerül az új technológia, míg a többiek, így a McLaren és a Renault egyelőre nem nyilatkozott erről a kérdésről, elképzelhető, hogy ez a két gárda majd csak a pénteki szabadedzések után határoz. A mozgási energia-visszanyerő rendszer használata ezen a pályán egyébként a célegyenesben, illetve a kilences és tízes kanyarok közötti egyenesben jelenthet előnyt.
Vajon az új fejlesztéseknek köszönhetően meglepi a mezőnyt a Ferrari?

2008-ban egyébként a Ferrari kettős sikerével zárult a Spanyol Nagydíj, Kimi Räikkönen második győzelmét aratta a szezonban, és akkor még valószínűleg maga sem hitte, hogy több első helyezés már nem is jön össze számára abban az évben. Felipe Massa a második helyen végzett tavaly, míg a dobogó legalsó fokára a mclarenes Lewis Hamilton léphetett fel. Erre a végeredményre aligha lehet számítani idén, hiszen a Brawn GP egyelőre verhetetlennek tűnik, ráadásul még új fejlesztésekkel is készül a gárda a hétvégi száguldozásra. A McLaren ugyanakkor csak kisebb újításokat vet be, míg a Ferrari egy teljesen új aerodinamikai csomaggal érkezik Barcelonába. A wokingiak viszont legalább már nyugodtan készülhetnek az európai versenyekre, hiszen az FIA Motorsport Világtanácsa megkegyelmezett az istállónak az ausztráliai hazugságügy miatt, és csak felfüggesztett büntetést rótt ki Hamiltonékra.
A Ferrarinak Räikkönen révén a két héttel ezelőtti Bahreini Nagydíjon végre összejöttek az idei első pontjai, a csapat azonban arra készül, hogy Spanyolországban tovább szaporítsa meglévő egységei számát, és Massa is feliratkozzon a pontszerzők közé. Minden rizikó nélkül kijelenthető ugyanakkor az, hogy a legnagyobb esélyesnek az előbb már emlegetett Brawn GP számít, és Ross Brawn csapatát az eddig látottak alapján leginkább a Red Bull Racing és a Toyota szorongathatja meg. Természetesen az új fejlesztések változtathatnak az első négy futam erősorrendjén, ám, hogy végül valóban változik-e, az leghamarabb majd csak az időmérőt követően derül ki. 

Spanyolországban a Renault is minden bizonnyal előrukkol valamivel, hiszen a kétszeres világbajnok Fernando Alonso hazai közönsége előtt autózik majd, és a francia alakulat pilótája tavaly is a második rajtkockából kezdhetett. A Renault-kon egyébként már Bahreinben is rajta volt a duplafedeles diffúzor, különösebb előnyre azonban nem tettek szert általa, így még nyilván szükséges tökéletesíteni az elemet. Ezen kívül az enstone-i alakulat több kisebb újítás mellett egy új hátsó szárnyat is bevet majd a katalán helyszínen. Nagy kérdés, hogy a Williams végre futamon is képes lesz-e brillírozni, hiszen Nico Rosberg, akire simán rá lehet ragasztani az edzésmenő nevet, idén hét alkalommal érte el a legjobb időt a szabadedzéseken.
Button és Vettel számítanak favoritnak

A fogadóirodáknál mindenesetre a Spanyol Nagydíj előtt is a Brawn GP pilótája, Jenson Button számít a legnagyobb favoritnak, meglepő módon azonban nem a brit csapattársát, Rubens Barrichellót tartják a második legesélyesebbnek Barcelonában, hanem a Red Bull Racing fiatal tehetségét, Sebastian Vettelt. A Kínában győztes német pilóta a két héttel ezelőtti bahreini versenyen is jól ment, csapata szerint az első hely megszerzésére is lett volna esélye, ha nem ragad be a futam elején riválisai mögé.
A Button és Vettel utáni sorrendet Alonso vezeti a legtöbb helyen, de rajta kívül a mclarenes Lewis Hamilton is előkelő helyet foglal el. Utánuk viszont meglehetősen vegyes a sorrend, hiszen a Brawn GP-s Rubens Barrichello, a Ferrari és a Toyota duója meglehetősen változatosan szerepelnek a bukmékereknél. A legtöbb pénzt ugyanakkor ezúttal is Force India, illetve Toro Rosso győzelem esetén lehetne kasszírozni, Giancarlo Fisichella és Sébastien Bourdais elsősége érne a legtöbbet.

Száraznak ígérkezik a hétvége

Mint idén eddig szinte kivétel nélkül mindenhol, Spanyolországban is nagy kérdés, hogy milyen idő fogadja majd a mezőny tagjait. A hét elején kiadott előrejelzések szerint csütörtökig folyamatosan emelkedik majd a levegő hőmérséklete, és jócskán húsz fok feletti idő várható a katalán pálya térségében. Az eddigi számítások szerint a hétvége folyamán csekély változás várható, így csapadékra is minimális az esély. Pénteken leginkább napos, meleg idő várható, míg szombaton felhősebb égboltra lehet számítani, és aznap este nem kizárt egy könnyű eső. Mindezek mellett a szél is egy döntő tényező lehet, a csapatok azonban tisztában vannak ezzel a lehetőséggel, hiszen sokéves tapasztalattal rendelkeznek Barcelonáról.

A Forma-1-es mezőny szeptember közepéig marad Európában, az első nem európai versenyt Szingapúrban rendezik majd. 

A Spanyol Nagydíj programja a pénteki első szabadedzéssel indul, amely délelőtt tíz órakor kezdődik. Az időmérő edzés szombaton 14 órákor indul, míg a versenyt vasárnap szintén 14 órától rendezik.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése